Pien, raudan ja suolan poisto – pesu talven jälkeen

Talven jäljiltä on hyvä suorittaa normaalia perusteellisempi pesu auton pinnoille ennen vahaamista tai pinnoitusta. Pesemisessä poistetaan pinttynyt ja kerrostunut ”maantiekalvo”, joka koostuu suolajäämistä, nastoista ja jarruista irronneesta rautapölystä sekä pikijäämistä.

Perusteellinen pesu aloitetaan liuottamalla piki ja suola pois pinnoilta. Pinnoille sumutetaan turvallinen ja tehokas MACSERIEN MAC Prickfritt -pienpoistoliuotin tai MACSERIEN MAC 124 Prickbort Pienpoisto liuotin nopea. Sumuta tasainen kerros koko auton yli sumuttamalla alhaalta ylöspäin. Koska kyseessä on hidas liuotin, annetaan vaikuttaa minimissään 10 minuuttia. Prickkfrittin erityisominaisuuksien ansiosta sitä voi käyttää myös märälle pinnalle. Painehuuhtele auto huolellisesti alhaalta ylöspäin.

Pienpoiston jälkeen siirrytään rautahiukkasten poistoon. Erityisesti vaaleissa autoissa tämä näkyy ruskeina ”ruostepilkkuina”. Näiden rautahiukkasten poistoon käytetään MACSERIEN MAC111 lentoruosteen poistoainetta. Aine sumutetaan alhaalta ylöspäin koko autolle – erityisesti vyötärölinjan alapuolelle missä lentoruostetta on yleensä eniten. Annetaan vaikuttaa 5-10 min ennen painehuuhtelua. Painehuuhtele alhaalta ylöspäin.

Vanteet kannattaa myös puhdistaa samalla perusteellisesti. Tähän sopii mainiosti Meguiar’s Ultimate All Wheel Cleaner, jonka geelimäinen rakenne pysyy hyvin vanteen pystypinnoilla, jolloin aineen vaikutus on maksimaalinen. Tuote sisältää myös raudan poistoa, joten on tehokas irrottamaan jarrupölyä ja pinttynyttä likaa. Tästä huolimatta tuote on PH-neutraali joten sopii kaikille vannetyypeille.

Pien ja lentoruosteen poiston jälkeen pinnat on hyvä neutraloida pesemällä pinnat vielä perus autoshampoolla. Ensin kannattaa suorittaa esipesu ja tämän jälkeen kinnastelu. Näistä pesuvaiheista voit lukea tarkemmin tästä artikkelistamme. 

Perusteellisen pesun jälkeen tulisi auto aina suojata joko vahalla tai pinnoitteella.

 

© HL Group | Design by Ideavirta