Pikaopas autonmaalaukseen Syrox-tuotteet

Tämän oppaan tavoitteena on antaa selkeät ohjeet miten tulee edetä ja kuinka valita oikeat toimintatavat ja asianmukaiset tuotteet alkaessasi työstää autoasi kohti uutta maalipintaa. Oppaan havainnollistamisessa on käytetty Syroxin tuotteita ja niille sopivia käyttötapoja ja kohteita. Jokaisella automaali- ja tuotevalmistajalla on tuotteistaan eri käyttöohjeet ja suositukset, joten tätä opasta suositellaan käytettäväksi vain Syroxin ja muiden oppaassa mainittujen tuotteiden kanssa.

Opas käsittelee seuraavat aihealueet:

  • Pohjatyöt
  • Hiomapaperien valinta
  • Kittaus
  • Pohjamaalaus: pohja- ja hiomamaalit
  • Märkää-märälle -tekniikka
  • Pintaväri
  • Lakkaus

Pohjatyöt

Auton pohjatöiden tekeminen aloitetaan aina pintojen pesusta. Pohjatöitä edeltävää pesua ei saa tehdä pesuaineilla jotka sisältävät joko vahaa (sisältävät myös yleensä silikonia) tai ovat petrolipohjaisia liuottimia (esim. lakkabensiinit ”tärpätit”, jotka voivat jättää pinnalle ohuen rasvakalvon). Asetoni ei myöskään ole tarkoituksenmukainen pesuaine. Pääasiallisena puhdistus keinona voidaan pitää alueen pesua rasvan- ja silikoninpoistoaineella.

 

Rasvanpoistoon voi käyttää esimerkiksi Syrox Cleaner S9001 5L

Rasvanpoisto tulee suorittaa pohjustustöiden alussa, jolloin vältytään rasvan/silikonin aiheuttamilta haasteilta myöhemmissä työvaiheissa. Silikoninpoistoaineen levitys suoritetaan joko kostutetulla pyyhepaperilla, kankaalla tai ruiskutetaan pintaan painepullolla ja pyyhitään pois. Perusteellisen puhdistuksen jälkeen käydään läpi vauriot, lommot ja ruosteet yms.

Vauriokohdat on suositeltavaa merkitä esim. pyöräyttämällä hiomapaperilla jälkeä tai vetämällä vesiliukoisella tussilla merkki oikaisua vaativan painauman kohdalta.

 

Pohjatyöt ovat maalauksen tärkein vaihe; maali ei koskaan auta peittämään huonosti tehtyjä pohjatöitä vaan pahimmassa tapauksessa korostaa pohjustustöiden aikana tehdyt virheet.

Hiomapaperin valinta

Hiomapapereiden käytössä tulisi aina muistaa, että aiempaa hiontajälkeä loivennettaessa seuraavassa paperissa ei saa olla yli P100 heittoa. Jos seuraava paperi ylittää tämän, sen karkeus ei riitä tasoittamaan aiempaa naarmua ja viimeistään maalin kuivuessa hiontajäljet tulevat näkyviin.

Hiomapaperin karkeuden valinnassa helpottaa alla oleva taulukko.

Hiomavilloja eli nk. karhunkieliä voi käyttää pintojen karhennukseen ja mattaukseen. Nyrkkisääntönä lähes kaikilla valmistajilla on, että punainen on karkeampi kuin harmaa. Punainen hiomasieni on tarkoitettu pinnan karhennukseen ennen hiomamaalia ja harmaalla viimeistellään hioma/pohjamaali ennen pintamaalia.

Tasoittaessa vanhoja maalirajoja, tietää hiomisen olevan valmis, kun sormiin ei tunnu minkäänlaista nousua kohteen pinnassa rajojen kohdalla.

Kittaus

Kitti levitetään vasten metallia tai oman harkinnan mukaan hyvin karhennetulle vanhalle täysin kovettuneelle maalipinnalle. Maalin karhennukseen ja/tai poistoon käytetään yleensä karkeudeltaan P80 tai P120 hiomapaperia hyvän tartuntapinnan takaamiseksi.

Yleiskäyttöön tarkoitetut kitit, joiden perusominaisuuksiin kuuluvat hyvä tarttuvuus ja levitettävyys sekä helppo hionta

Pohjamaalaus

Pohjamaalauksesta käytetään myös nimitystä ruosteenestomaalaus.
Pohjamaalin päälle ei ruiskuteta suoraan pintamaalia vaan pohjamaali eristetään aina hiomamaalilla tai märkää-märälle-välimaalilla.

Pohjamaalia ruiskutetaan tasainen ohut kerros estämään korroosiota. Pohjamaalia ruiskutetaan aina 1-2 märkää kerrosta, jotta pinta ei jää kuivaksi ja karkeaksi, koska silloin lopputuloksena on hauras pinta. Kaikki paljaat metallipinnat tulisi maalata pohjamaalilla korroosion estämiseksi ja tartunnan takaamiseksi. Pienempiin alueisiin voi käyttää pohjamaalisprayta helpon ja nopean käytettävyytensä takia.

Pohjamaalattavissa pinnoissa on eroja.

Happopohjamaali
Sisältää normaalisti korroosionestosuojan ja luo hyvän tartuntapinnan.

– Happopohjamaali S2000

Muovipohjamaali
Muovipinnoille tarkoitettu pohjamaali.

Muovintartunta S2500

Hiomamaali

Hiomamaalin tarkoitus on viimeistellä pinta täydelliseksi ennen pintavärin ruiskutusta. Hiomamaali täyttää hiontajäljet, pienet huokoset, loivennetut rajat ja estää kosteutta pääsemästä pintaan sekä parantaa maalikerrosten tarttuvuutta. Muoviosia käsiteltäessä muista aina käyttää muovitartuntaa ennen hiomamaalia.
Hiomamaalin ruiskutukseen on hyvä käyttää maalausruiskua, jossa on 1,5–2,0 mm suutinkoko ja pitää ruiskutettaessa noin 1,5-2 Barin paine. Maalia tulisi ruiskuttaa 1-3 kerrosta tasapaksuina märkinä kerroksina niin, että koko kitattu/pohjamaalattu alue peittyy reunoja myöten.
Ruiskutus tulisi aloittaa niin, että jokainen kerta menee hieman edellistä ruiskutuspintaa pidemmälle millä estetään korkean rajan muodostuminen maalattuun pintaan. Muista aina tarkastaa tuotekohtaiset haihdutusajat kerrosten välissä!

Suoran rajan teippaaminen ei ole suositeltavaa hiomavärin loppumiskohtaan, sillä se vaikeuttaa pinnan tasoitusta hiottaessa. Jos kuitenkin täytyy tehdä suora teippaus esim. rajallisen tilan vuoksi, se kannattaa tehdä lokasuojan välinauhalla. Käytettäessä lokasuojan välinauhaa ennemmin kuin maalarinteippiä, saadaan paremmin pehmennettyä raja. Tässä toimii myös nk. kääntöteippi eli maalarinteippi käännetään kaksinkerroin liimapinta ylöspäin ja teipataan avonaiset laidat kiinni jolloin maalia vasten jää pyöreä laita: maali pääsee tunkeutumaan teipin alle jättäen loivemman rajan.

Syrox hiontamaalit vaihtoehtoja: S3020 Vaaleanharmaa ja S3060 Tummanharmaa

 

Märkää märälle tekniikka

Märkää-märälle tekniikkaa käytetään uusien osien maalauksessa. Tekniikka kaikessa yksinkertaisuudessaan tarkoittaa, että pohjamaalin päälle ruiskutetaan märkää-märälle (eristemaali) -tuote.

Märkää-märälle eli eristemaali käytetään yleensä uusiin osiin. Eristemaalin alle maalataan korroosioneston sisältävä pohjamaali.* Märkää-märälle -tuotteen päälle tulee pintaväri.

Syrox-järjestelmässä märkää-märälle -maali tehdään hiomamaalilla (S3020 Vaaleanharmaa ja S3060 Tummanharmaa), johon lisätään siihen tarkoitettu märkää-märälle -ohenne S3080

Pintaväri

Aina ennen pintavärin ruiskutusta sekoita maali hyvin ja tarkista sävy. Ennen pintavärin ruiskuttamista puhdista maalattava kohde – pölyt joko imurilla tai paineilmalla. Pyyhi kohde vesipohjaisella rasvanpoistoaineella (hydro cleaner S9000). Se poistaa pölyn ja staattisuuden. Pyyhi vielä juuri ennen ruiskutusta pölyliinalla ja paineilmalla.
Syrox-vesimassa ruiskutetaan ns. 2,5 kerroksen tekniikalla. Ensimmäinen ja toinen kerros ruiskutetaan 1,8 barin paineella, viimeinen 1,0-1,5 barin paineella. Kuivata kerrosten välissä.
Käytä maaliruiskua, jossa 1,2-1,3 mm suutin.

Lakkaus

Lakan tarkoitus on tuoda kiilto maalatun kohteen pintaan. Lisäksi lakka antaa suojan koko maalikalvon paksuudelle.

Lakkoja on paljon erilaisia kohteesta ja lakasta riippuen. Lakkojen nopeudet vaihtelevat myös tuotteittain. Lakan nopeuden valinta perustuu lakattavan kohteen kokoon. Lakan ominaisuuksia voi muokata myös käyttämällä eri nopeuksista kovettajaa ja ohenninta. Lakan käyttöteknisestä tiedotteesta voi aina tarkistaa juuri sille tuotteelle yhteensopivat kovettajat ja ohentajat.

Lakan ruiskuttamiseen on olemassa omanlaiset maalausruiskunsa, jotka yleensä ovat suutinkooltaan suuremmat kuin värimassan ruiskuttamiseen tarkoitetuissa ruiskuissa olevat. Käytä lakkaruiskua, jossa on 1,2-1,3 mm suutin ja säädä paine noin 1,5–2,0 Baariin.

Lakkaus voidaan tehdä 1,5 tai kahdella kerroksella.

Oikean tuotteen valintaa esimerkit.

Peruslakat
Käytetään kaiken suuruisiin kohteisiin. Luovat tasaisen pinnan ja huippukiillon.

– Top Clear S5000*

Nopeat lakat
Käytetään yleensä pieniin ja keskisuuriin kohteisiin silloin, kun halutaan mahdollisimman nopeasti erinomaisia tuloksia.

– Air Dry Clear S5100
– Flex Clear S5200

* Toimii myös mattalakkana, kun lisätään Syrox Matting Additive S7100

 

 

© HL Group | Design by Ideavirta