Pienten kiveniskemien korjaaminen auton maalipinnasta

Auton maalipintaan tulee ajokilometrien karttuessa väistämättä pieniä maalipinnan vaurioita eli ns. kiveniskemiä. Ne aiheutuvat nimensä mukaisesti tien pinnasta irtoavasta sorasta ja kivistä, sekä talviaikana talvirenkaista irtoavista nastoista. Näitä maalipinnan vaurioita voi itse korjata mutta lopputuloksen kannalta kannattaa ottaa huomioon seuraavat seikat:

  • Jos haluat täysin virheettömän ja alkuperäistä vastaavan pinnan kannattaa työ teettää ammattilaisella. Iskemiä on monenlaisia, kuten myös maali ja lakkatyyppejä, joten parhaaseen lopputulokseen pääsee vain ammattilainen.
  • Jos iskemiä ja pieniä vaurioita on esim auton keulassa todella paljon usein ylimaalaus on paras vaihtoehto.

Jos kuitenkin iskemiä ja virheitä maalipinnassa on maltillinen määrä voi huolellisella työllä saada myös itse tekemällä lähtökohtaa huomattavasti paremman lopputuloksen. Iskemien korjauksella suojellaan myös jatkovaurioilta, kuten ruostumiselta tai laajenevilta lakkavaurioilta.

 

Paikkamaalin valinta

Ensimmäisenä työvaiheena täytyy selvittää auton värikoodi. Jotta paikkaus onnistuu mahdollisimman hyvin, tulee maalin värisävyn vastata autossa olevaa alkuperäistä pintaa.

Värikoodin löytymisessä voi auttaa artikkelimme Näin löydät värikoodin autostasi maalivalintaa varten.

Jos olet epävarma autosi värikoodista ja et sitä löydä on hyvänä vaihtoehtona vierailla vaikka Colornetin myymälässä, jossa ammattilainen auttaa oikean värin valinnassa.

Autosi sävyn mukaista paikkamaalia voit hakea sekoitettuna sävynä myymälästämme spray- tai kynsilakkapullossa tai tilata verkkokaupastamme.

Useimpiin autoihin löytyy myös valmiiksi sävytettyjä vaihtoehtoja, joita voit tilata verkkokaupastamme.

Puhdista

Aloita työ puhdistamalla koko käsiteltävä alue eli esimerkiksi pesemällä autoshampoolla. Puhdista huolellisesti paikattavat vauriokohdat rasvaa poistavalla puhdistusaineella.

Hio tarvittaessa

Jos vauriokohtaan on päässyt korroosio pureutumaan, pitäisi ruosteet poistaa hiomalla ensi karkeammalla esim noin P240-P320 ja sen jälkeen hienommalla P400-P800.

Usein kuitenkin iskemät ovat niin pieniä, että niitä ei pääse hiomaan ilman että paikattava alue karkaa turhan isoksi. Tämä työvaihe on siis ehdottoman harkinnanvarainen.

Kiveniskemien paikkamaalaus

Kynsilakkapullon mukana tuleva sivellin ei aina ole paras väline paikkamaalaamiseen eli ”täppäämiseen”. Usein paikattava kohde on niin pieni, että siveltimestä tulee yksinkertaisesti liikaa maalia. Monesti hammastikku on sopiva väline työn tekemiseen, koska sillä voi tiputtaa pieniä määriä maalia kerrallaan paikattaviin kohtiin.

Käytä tarvittaessa pohjamaalia

Jos iskemän pohjalla korroosio on päässyt etenemään tai pohjamaali on mennyt iskemän takia puhki, olisi syytä aloittaa täppäämällä pohjamaalikerros. Iskemän pohjalle kannattaa tiputtaa pieni määrä pohjamaalia, ja antaa kuivua hetki esim 15 min.

Pintamaalilla paikkaaminen

Seuraavaksi täppää pieni määrä paikkamaalia. Jos iskemä on syvä älä täytä sitä yhdellä paksulla kerroksella. Useampi ohut kerros muutaman minuutin välihaihdutuksella antaa paremman lopputuloksen.

Jos maali vaatii lakkaamisen niin pienissä kohteissa 15-30 min kuivumisen jälkeen voit lisätä lakkaa sievelemällä tai hammastikulla täppäämällä.

Pinnan hoitaminen paikkamaalaamisen jälkeen

Ennen seuraavaa pesua olisi hyvä odottaa noin viikko, jotta maali saavuttaa täyden kovuuden. Vahaaminen tai pinnan suojaaminen esim. pinnoitteella aikaisintaan kahden viikon kuluttua.

Hyvä tietää

Varsinkin metalliväreissä saattaa paikattu kohta usein näyttää tummemmalta kuin alkuperäinen väri. Tämä johtuu metallikiteiden asettumisesta, joka ei ole yhtä täsmällistä täppäys-menetelmässä, kuin ruiskutusmaalauksessa ja korostuu varsinkin hopean eri sävyissä. Näissä tapauksissa, jos auton värisävystä löytyy vaaleampi versio kannattaa se valita maalia hankkiessa.

© HL Group | Design by Ideavirta