Auton myllytys eli maalipintojen kiillotus koneellisesti ennen vahausta

Autojen maalipinnat on hyvä aika ajoin kiillottaa eli myllyttää, jolloin poistetaan maalipinnan virheet, kuten pesunaarmut, naarmut ja himmentymät. Perusteellisen kiillottamisen voi teettää ammattilaisella, mutta oikeilla välineillä hyvään tulokseen pääsee myös tavallinen harrastaja tai autonhoidon aloittelija.

Pesu

Ennen kiillottamista kannattaa suorittaa pintojen perusteellinen pesu, etteivät likapartikkelit vahingoita pintoja kiillotettaessa. Pesuun pitäisi sisältyä liuotinpesu, raudan poisto sekä kinnasteluvaihe eli käsinpesu. Suosittelemme myös pintojen savestusta viimeisenä valmisteluna ennen kiillotusta. Savestuksessa poistetaan puhdistussaven avulla likapartikkelit, jotka eivät raudan- tai pienpoistolla irtoa, sekä siloitetaan karhentunut pinta myllytystä varten.
Lue lisää autonpesusta tästä.

Kiillotus

Kiillottamiseen on olemassa useita eri ”hionta-” ja kiillotusaineita eri karkeuksissa. Ammattimainen kiillotus eli myllytys tehdään useamman työvaiheen menetelmällä, jossa kuljetaan karkeammasta aineesta kohti hienompaa. Työn voi tehdä myös yhden vaiheen menetelmällä, jolloin pinnasta poistetaan suurin osa naarmuista sekä saadaan aikaan riittävän hyvä kiilto helpommin ja turvallisesti vain yhdellä kiillotuskerralla ja -aineella. Tähän menetelmään sopii mainiosti kuluttajille tarkoitettu Meguiar’s Ultimate Compound -kiillotusaine. Se sopii niin suorakiiltomaaleille (lakattomat) kuin lakatuille metalliväreillekin.
Kiillotustyön voi tehdä joko käsin tai koneellisesti. Koneellisesti suoritettuna työ on huomattavasti nopeampaa ja tehokkaampaa lopputuloksen kannalta. Epäkeskokiillotuskone (Rupes LHR15MKIII) on turvallinen valinta, jolla pääse helpommin parempaan lopputulokseen kuin suoravetoisella (rotary).
Esimerkissämme on kovalakkainen saksalainen auto, joten sen myllyttämiseen valitsimme leikkaavan mikrokuitulaikan Meguiar’s DA Microfiber Cutting Disc (DMC5).

Aloita työ alustamalla uusi laikka. Laita kiillotusainetta reilusti laikan pintaan ja levitä se tasaisesti koko laikan pinnalle. Näin vältetään se, ettei laikka pyöri maalipinnalla ”kuivana” ja näin naarmuta pintaa. Tämä myös säästää laikkaa ja tekee siitä pitkäikäisemmän.
Jos laikkoja käyttää oikein, voi yhdellä laikalla tehdä jopa viiden auton kiillotuksen.

Kun laikka on alustettu, voit aloittaa kiillotustyön.
Painele varovasti laikalla ainetta kiillotettavalle alueelle. Kiillotettava alue ei saa olla liian suuri – esimerkiksi 40 x 40 cm alue on sopiva työstettäväksi kerrallaan.
Käynnistä ja pysäytä kiillotuskone aina niin, että laikka on kiillotettavaa pintaa vasten. Näin tahna ei lennä ympäriinsä.

Käynnistä kone. Aloita aina minimikierroksilla ja levitä tahna koko alueelle. Nosta kierrokset noin puoleen ja anna hieman painetta laikalle. Aja hitaalla liikkeellä ensin poikkisuuntaisesti ja sen jälkeen auton suuntaisesti. Aja laikkaa aina noin 50 % edellisen ajojäljen päälle (overlapping).
Kun kiillotusalue on käyty läpi kahteen suuntaan, pyyhi alue mikrokuituliinalla ja tarkasta jälki. Jos naarmuja on vielä pinnalla, toista edelliset työvaiheet.
Maltti on valttia – kiillota järjestelmällisesti ja hitaasti.

Jokaisen paneelin välissä laikka tulee puhdistaa ja jäähdyttää.
Mikrokuitulaikka puhdistetaan harjalla tai paineilmalla, jotta mikrokuidun rakenne saadaan uudelleen auki. Laikka jäähtyy puhdistuksen aikana. Jos laikka tuntuu hyvin lämpöiseltä, olisi hyvä ottaa toinen laikka käyttöön. Usein yhden auton työstössä vaihdellaan 2–3 laikan välillä. Näin laikat säilyvät ehjinä paljon pidempään. Meguiar’sin DMC5-paketti sisältää valmiiksi kaksi laikkaa.

Puhdistuksen jälkeen laikkaa ei enää pohjusteta, vaan pieni määrä ainetta riittää työn jatkamiseen. Muutama sormenpään kokoinen piste tahnaa riittää.

Kun koko auton on käyty kiillottamalla läpi ja pyyhitty ajojäämät pois mikrokuituliinalla, täytyy pinnoille tehdä vielä rasvan poisto ennen seuraavia työvaiheita.
Pinnat pyyhitään isopropanolilla tai prep-nesteellä. Yksinkertaisimmillaan myös lasinpesuneste käy (Meguiar’s Perfect Clarity Glass Cleaner).
Pyyhkimisen jälkeen auto voidaan suojata vahalla tai pinnoitteella.

Haluttaessa voidaan tehdä vielä loppukiillotus, jolla saavutetaan erittäin korkea kiilto.
Levitä Ultimate Polish käsiteltävälle alueelle. Käytä koneessa minimikierroksia. Tässä tapauksessa käsiteltävä alue voi olla suurempi kuin myllytysvaiheessa.
Kiillota noin 1/3-kierroksilla, 50 % ylityksellä ensin vaakaan ja sitten auton suuntaisesti.
Pyyhi mikrokuituliinalla ajojäämät huolellisesti pois. Ultimate Polish on erinomainen tuote, koska sitä ei tarvitse pyyhkiä pois rasvanpoistolla ennen vahausta.
Huom! jos aiot kestopinnoittaa auton (esim. Meguiar’s Deep Crystal Ultra Paint Coating M688), täytyy pinnat pyyhkiä rasvanpoistolla tai IPA:lla myös Ultimate Polish -käsittelyn jälkeen.

Kiillotustyön jälkeen on erittäin tärkeää suojata pinta vahalla tai pinnoitteella.
Tässä tapauksessa käytettiin vahaamisessa Meguiar’s Ultimate Paste Waxia (G210608), koska se erittäin korkeakiiltoinen, kestävä ja helppotöinen.
Vahan pyyhkiminen kannattaa suorittaa erittäin korkealaatuisella mikrokuituliinalla kuten Meguiar’s Supreme Shine Microfibre Towel X2020.

Lopputuloksena saat todella korkean kiillon ja kestävän suojan auton pinnoille.
Tässä esimerkkitapauksessa pienistä kiveniskemistä huolimatta lähes 300 000 km ajettu auto muuttui vain muutaman tunnin työllä huomattavasti kauniimmaksi katsoa.

© HL Group | Design by Ideavirta