Näin maalaat Spraymaalilla kuin ammattilainen

Automaaleissa on eroja ja kiistatta parhaimman, kestävimmän ja tasaisimman pinnan saa aikaiseksi ammattimaalari. Kuitenkin spraymaalilla on mahdollisuus saada aikaan hienoa ja kiiltävää pintaa, joka myös kestää hyvin kulutusta. Tässä artikkelissa kerromme avaimet hyvän maalaustuloksen aikaansaamiseksi. 

Mitä olet maalaamassa?

Jotta osaat valita oikean tuotteen ja työtavan, pohdi riittääkö sinulle vain kun saat pinnan siistiksi, vai haluatko tuottaa mahdollisimman laadukasta, kestävää ja kiiltävää maalipintaa? Maaleissa on eroja ja ne sopivat eri käyttötarkoituksiin. 

Pohjatöiden tärkeys

Pohjatyöt lopulta ratkaisevat miten hyvältä maalattu tai lakattu pinta lopulta näyttää. Pohjatöissä ei siis kannata oikaista, varsinkaan jos tavoitteesi on tuottaa mahdollisimman tasainen ja virheetön maalipinta. Mikään maali ei siis peitä virheitä, kaikki naarmut ja muotovirheet on korjattava ensin pohjatöiden aikana. 

Pesu

Aloita työ aina pintojen pesusta. Jos pinta on todella likainen pese se ensin, mutta älä käytä vahaa sisältäviä pesuaineita, ne saattavat sisältää silikonia. Peruspesun jälkeen poista rasva ja silikonijäämät, nimenomaan rasvanpoistoon tarkoitetulla tuotteella. Käytä nukkaamatonta kangasta tai käyttötarkoitukseen suunniteltua paperia. Rasvanpoisto kannattaa tehdä heti alussa, ettei rasva ja silikonijäämät pilaa työtä myöhemmin maalatessa. Huom: Puhdistamiseen ei kannata käyttää lakkabensiiniä, koska se sisältää rasvaa. Myöskään asetoni ei ole paras aina pintojen puhdistukseen.

Vaurion korjaaminen kittaamalla

Mikäli pinnassa on syviä uria, painaumia tai lommoja, tulee ne täyttää ensin kittaamalla. Kitti suositellaan levitettävän puhdistetulle metallipinnalle tai hyvin karhennetun vanhan maalipinnan päälle.

Ennen korjaamista muotovauriot kannattaa merkitä vaikka vesiliukoisella tussilla merkiten tai vesihiomapaperilla piirtäen ympyrä kohtaan. Kun pohjahionta on tehty, muotovirheitä on vaikeampi havaita. 

Kitattaessa pyritään muotoilemaan kitattava alue siten, ettei turhaa välihiomista synny. Liian paksu kittikerros, tai kittausurat hankaloittavat virheettömän muodon aikaansaamista. 

Pohjahionta

Kittauksen jälkeen tehtävä pohjahionta on tehtävä huolella. Etene näin: 

  1. Ensimmäinen karkea hionta kittauksen jälkeen voidaan P120 – P180 karkeudella perusmuodon aikaamiseksi. 
  2. Jatka siirtymällä hienompiin paperihin enintään P100 karkeuden verran kerrallaan. Mikäli paperia vaihdetaan hienommaksi suuremmilla hyppäksillä, ei hienompi paperi riitä poistamaan edellisen hionnan naarmuja, jotka sitten paljastuvat maalauksen jälkeen.  
  3. Ennen pohjamaalausta hionta tulisi olla tehty esim. P320 karkeudella. 

Pohjamaalaus ja välihionta

  1. Mikäli olet maalamassa peltipintaa, joka on hiottu metallille on syytä ensin ruiskuttaa ruosteenestopohjamaalia (esim. Spraymax epoksipohjamaali.) kaksi ohutta kerrosta. 
  2. Pohjamaalin kuivumisen jälkeen kevyt karhennus karhunkielellä (esim. Mirkan punainen) tai P400 paperilla kevyesti pyyhkäisten. 
  3. Pölynpoisto ja rasvanpoisto kannattaa suorittaa myös tässä vaiheessa uudelleen.
  4. Sopivan sävypohjan valinta. Pohjamaalin sävyllä on väliä! Jos valiset väärin, lopullisen maalauksen sävy saattaa toistua väärin. Valitse näin: Valkoiset ja kirkkaat punaiset ja keltaiset, valitse valkoinen pohjamaali. Vaaleat sävyt, valiste vaalean harmaa pohjamaali. Perussävyille valitse keskiharmaa pohjamaali. Tummiin sävyihin tummanharmaa tai musta pohjamaali.  
  5. Ruiskutetaan sävypohjaa 1-2 kerrosta, antaa hieman kuivahtaa, noin 5 min. Jos vielä tarvetta lisäpeitolle, ruiskutuskerta vielä yksi kerros lisää.
  6. Anna kuivua n. 20 min. ennen pintavärin ruiskuttamista. Tarkasta kuivumisaika käyttämäsi tuotteen käyttöohjeesta. 
  7. Kevyt välihionta on suositeltavaa, saadaan hyvä tartunta. Hionta vaikka hiomavillalla karhentaen, jolloin pintaan jää pieni vain hento “hiontanaarmu”. 

Pölynpoisto ja rasvanposto kannattaa suorittaa myös tässä vaiheessa uudelleen.

Maalaaminen

Nyt pohjamaalaus on kokonaisuudessaan tehty. Mikäli käytit hiontapohjamaalia, hionta kannattaa tehdä P500 karkeudella, jos käytössäsi on epäkeskohiomakone. Käsin hiomalla riittävä paperi on karkeudeltaan P800. Muista vielä kerran rasvanpoisto oikealla tuotteella ja pölynpoisto paineilmalla tai nukkaamattoman liinan avulla. 

  • Maalausolosuhteet tulisivat olla pölyttömät ja huoneenlämpöiset. Ilmankosteus ei tulisi olla liian korkea. Liiallinen ilmankosteus laskee maalipinnan kiiltoa. 
  • Vaaleat ja kirkkaat sävyt vaativat paksumman kerroksen, jotta pinta näyttää tasaiselta. 
  • Liuotinpohjaisilla kaksikerrosmaaleilla ja 1K-maaleilla kannattaa välttää liian paksua kerrosta yhdellä maalauskerralla. Vaarana on hidas kuivuminen sekä maalin mahdollinen lohkeilu kuivuessaan. 
  • Liuotinpohjaisilla kaksikerrosmaaleilla, joissa on efektejä kannattaa ruiskuttaa viimeinen kerros etäältä sumuttamalla. Näin saadaan vähennettyä pilveilyä ja pinnasta tulee tasaisempi.

Maalin valinnassa kannattaa huomioida eri maalityyppien ominaisuudet. Toiset kestävät mm. vahvoja kemikaaleja, toisia ei tarvitse erikseen lakata jne. 

Tyypillisiä virheitä

Spraymaalilla on mahdollista saada aikaan tasainen, kiiltävä ja kulutusta kestävä pinta. Maalaustulokseen vaikuttaa kuitenkin useampi seikka. Tässä muutamia perusvirheitä, jotka välttämällä maalaat lopulta kuin ammattilainen:

  • Huonot pohjatyöt, hiontanaarmut loistavat pintamaalauksen ja lakkauksen jälkeen. 
  • Epäonnistunut rasvanpoisto, maali muodostaa aukkoja tai kuplii.
  • Huono rajaus tai suojaus. Maaliraja näkyy ikävästi. 
  • Liiallinen maalimäärä aiheuttaa valumista. 
  • Liian vähäinen maalimäärä jättää pinnan sumuiseksi, eikä pintaan muodostu tasaista kiiltoa. 
  • Vaaleaa tai kirkasta sävyä maalattu liian ohut kerros, jolloin pohjamaali kuultaa läpi. 
  • Väärän sävypohjan sävy, jolloin pintasävy ei toistu suunnitellusti.
  • Pintaan jäänyt pölyä. 

 

© HL Group | Design by Ideavirta